Pivo v plechovce chutná
Na českém pivním trhu se zabydlelo pivo v plechovkách. Pivovary a jejich prodejci z tohoto trendu nejsou příliš nadšeni. Pivo v plechovce stojí zhruba stejně jako lahvové pivo, ale plechovka nelze použít opakovaně a v ČR nejsou plechovky zálohovány stejně jako skleněné lahve. V tomto trendu srovnávají čeští pivaři krok se zbytkem západní Evropy. Otázkou je, jak do prodej zasahují turisté ze zahraničí a vývoz piva.
Plechovky byly v ČR dlouho segment obalů, který nebyl v Česku příliš viditelný, ale v roce 2015 zažil nečekaný boom. V roce 2015 se prodalo o 1/4 více plechovek než v roce 2014. Ve srovnání s ostatními obaly, zaznamenaly plechovky nárůst počtu prodaných pivních plechovek. Naopak klasický pivní lahváč si pohoršil o -1% a nepopulární plastové láhve o -4%.
V pivních plechovkách se v Česku v roce 2015 prodalo 7% procent veškerého piva. V Evropě je průměr okolo 25%. V USA plechovky tvoří téměř polovinu pivní produkce. Pivovary se k tomuto trendu staví zdrženlivě, vzhldem k tomu že plechovka je pro pivovar nejdražší způsob stáčení piva. Jedna plechovka stojí kolem 3 Kč, což odpovídá ceně skleněné pivní láhve. Avšak skleněná láhev se použije oproti plechovce pro stáčení piva v pivovaru několikrát.
Naopak zvýšený prodej pivních plechovek vítají velké obchodní řetězce. U plechovek pro obchodníky odpadájí starosti a především náklady na manipulaci se sklaněnými vratnými láhvemi. Několik obchodních řetězců má pivo v akci v plechovkách na stejné úrovni (nebo levnější) jako pivo ve skleněných lahvích. Tímto krokem cílí na zákazníky, kteří si kupují dražší prémiové pivo, kteří nehledí na cenu a zálohovaná láhev pro ně není motivací.
Pivní plechovka má oproti skleněné láhvi několik výhod. Kromě toho, že plechovka je populární u mladší generace. Důvodem je návyk od nealkoholických nápojů Coca-cola, Pepsi, Red Bull. Dalším důvodem proč někteří pivaři sáhnou raději po plechovce je snadnější manipulace, menší hmotnosti, snadnější otevření a především rychlychlost vychlazení. Pivo v plechovce se vychladí mnohem dříve než ve skleněné láhvy.
Pivovar Svijany až dosud stáčel své pivo do plechových obalů u externí firmy. Nyní však uvažuje o vlastní stáčecí lince, což znamená nové neplánované investice.
Přitom pivní plechovky znamenají největší zátěž na životní prostředí a výroba je energeticky velmi náročná ve srovnání se sklem.
Český pivní trh zaznamenal přiblížení Evropským pivním trhům i ve snížené spotřebě piva na hlavu. Snížuje se spotřeba sudového piva v restauracích a hospodách. Spotřeba sudového piva meziročně klesla o -3%, pivní sudy se nyní podílejí na spotřebě piva 37%.
Pivovary kompenzují pokles sudového piva, podporou hospod. Hospody a restaurace se nyní orientují tankové pivo. Sudové a tankové pivo pro restaurace má vyšší marži oproti obchodním řetězcům, které si mohou vybírat a diktovat ceny odebíraného piva.
Zajimavostí je, že ikdyž češi vypili v roce 2015 méně piva, celkvě za něj utratili více. Důvodem je, že roste poptávka po prémiových typech piva, především pak je poptávka ze strany pivařů po kvalitním klasickém českém ležáku. Poměr ležáků s méně alkoholickými výčepním pivem se v roce 2015 na českém pivním trhu téměř vyrovnal. Obchodníci i pivovary potvrzují ústup radlerů z trhu.
České pivovary uvařily v roce 2015 přes mírný pokles českého trhu rekordní objem piva v historii. Celkový výstav přesáhl 20 mil. hektolitrů. Pro export byla určena 1/5 uvařených piv v ČR. Vývoz piva posiloval především do zemí Evropské unie. Naopak pivovary zaznamenaly pokles export piva do zemí mimo EU. Hlavní příčinou byly snakce vůči Rusku a slabý rubl. Tradičně se řadí mezi největší zahraniční odběratele sousední Slovensko, které dokonce poprvé předehnalo nesrovnatelně větší Německo.
Leave a Reply